فصل دوم: شرایط
سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۰ ب.ظ
فصل دوم: شرایط
- ماده ۳- حمل کالا با کشتی طبقهبندیشده: حمل دریایی کالای مورد بیمه باید به وسیله کشتی طبقهبندیشده انجام شود در غیر این صورت بیمهگزار موظف است مشخصات کشتی و یا شناورهای مورد نظر را قبل از شروع حمل به بیمهگر اعلام و موافقت او را اخذ نماید. چنانچه حمل کالای مورد بیمه با کشتی طبقهبندینشده بدون اطلاع بیمهگزار انجام شده باشد بیمهگزار موظف است بلافاصله پس از اطلاع، مراتب را به بیمهگر اعلام و شرایط و اضافه نرخ مربوط به حمل کالای مورد بیمه با کشتی طبقهبندینشده را قبول کند.
- ماده ۴- وظیفه بیمهگزار در ارائه اطلاعات به بیمهگر: بیمه گزار موظف است کلیه اطلاعات راجع به حمل کالا و دفعات آن از جمله مشخصات وسیله یا وسایل حمل، حداکثر ارزش کالا در هر حمل، تاریخ حرکت آنها و همچنین بهای هر قسمت از محمولات بیمه شده را قبل یا بلافاصله بعد از حمل و به هرحال قبل از ورود وسیله حمل به مقصد به بیمه گر اعلام نماید. در غیر اینصورت بیمهگر حسب مورد بر اساس مواد ۱۲ و ۱۳ قانون بیمه عمل خواهد نمود.
- ماده ۵- ارزش کالای مورد بیمه:چنانچه
بین بیمهگزار و بیمهگر توافق خاصی نشده باشد قیمت کالای مورد بیمه،
معادل مجموع قیمت خرید کالا، هزینه حمل و سایر هزینههای متعارف خواهد
بود.
تبصره- بیمهگر میتواند در صورت تقاضای بیمهگزار، با دریافت حقبیمه متعلقه خسارت عدمالنفع مربوط به این بیمهنامه را به مقدار مورد توافق (حداکثر به میزان ده درصد قیمت کالای مورد بیمه مندرج در این ماده)، بیمه نماید. - ماده ۶- کالاهایی که به صورت جفت یا دست عرضه میشوند: در مورد کالاهایی که به صورت جفت یا دست عرضه میشوند مسؤولیت بیمهگر بدون توجه به ارزش جفت یا دست بودن آن، بیش از نسبت قیمت بیمهشده قسمت خسارتدیده به مبلغ بیمهشده جفت یا دست نخواهد بود مگر آن که بطور صریح توافق دیگری شده باشد.
- ماده ۷- حمل مواد مخدر تحت پوشش این بیمهنامه نیست مگر آن که:
- نام ماده مخدر و کشورهای صادرکننده و واردکننده آن بطور صریح در بیمهنامه درج شده باشد.
- پروانه یا گواهی اجازه ورود محموله از مرجع صلاحیتدار کشوری که ماده مخدر به آنجا وارد میشود یا پروانه یا گواهی مرجع صلاحیتدار کشوری که ماده مخدر از آنجا صادر شده است مبین اینکه کشور گیرنده ماده مخدر، صدور آن محموله به مقصد مندرج در بیمهنامه را تأیید کرده است جزو مدارک خسارت به بیمهگر تسلیم شود.
- مسیر حمل ماده مخدر، مسیر معمولی و عادی برای حمل آن نوع مواد تلقی شود.
- ماده ۸- وظایف بیمهگزار در صورت وقوع خسارت: بیمهگزار یا نمایندگان و یا ذینفعان وی ملزم به رعایت موارد ذیل هستند:
- برای هر بستهای که مفقود شده است بلافاصله از متصدیان حمل و یا مقامهای بندر یا متصرفان دیگر کالای مورد بیمه بطور کتبی درخواست خسارت نمایند.
- در مورد خسارات مشهود به محض اطلاع و قبل از تحویل گرفتن کالای مورد بیمه از متصدیان حمل و یا سایر متصرفان کالا بطور کتبی تقاضای بازدید کنند و برای خساراتی که هنگام بازدید مشخص میگردد گواهی مربوطه را که به امضای آنها رسیده باشد دریافت و از نامبردگان درخواست پرداخت خسارت نمایند.
- در مواردی که از سالم بودن کامل کالای مورد بیمه مطمئن نباشند رسید بدون قید و شرط به متصدیان حمل ندهند و با درج موضوع در بارنامه یا رسیدی که به متصدیان حمل میدهند حق خود را برای مطالبه خسارت محفوظ نگهدارند.
- هرگاه موقع تحویلگرفتن کالای مورد بیمه، زیان یا آسیبی مشهود نباشد بیمهگزار یا نمایندگان و یا ذینفعان وی باید حداکثر ظرف سه روز از تاریخ تحویلگرفتن کالا و اطلاع از خسارت، مراتب را بطور کتبی با پست سفارشی یا اظهارنامه به متصدیان حمل اعلام نمایند.
- در
مواردی که مؤسسه حمل تمام یا قسمتی از کالای مورد بیمه را به بیمهگزار
یا نمایندگان و یا ذینفعان وی تحویل ندهد نامبردگان موظفند که پس از تنظیم
صورتمجلس کسر تخلیه، گواهی کتبی عدمتحویل را از مؤسسه مزبور بخواهند. در
صورتی که گواهی عدمتحویل در موعدهای زیر صادر نشود بیمهگزار یا
نمایندگان و یا ذینفعان وی باید حداکثر طی یک هفته با اظهارنامه رسمی از
مؤسسه حمل درخواست خسارت بنمایند و مراتب را به بیمهگر اطلاع دهند:
- در صورت حمل با کشتی، حداکثر هفت ماه پس از تخلیه کالای مورد بیمه از کشتی.
- در صورت حمل با کامیون و قطار، حداکثر هفت ماه پس از ورود وسیله حمل به مرز کشور مقصد.
- در صورت حمل با هواپیما، حداکثر سه ماه پس از تخلیه کالای مورد بیمه از هواپیما. - بیمهگزار یا نمایندگان و یا ذینفعان وی موظفند در مورد خسارت مشهود که به موجب این بیمهنامه بیمهگر تعهد جبران آن را دارد، چنانچه مورد بیمه در ید متصدیان حمل و نقل است قبل و یا بلافاصله پس از تحویل گرفتن کالا از آنها و چنانچه خسارت در انبار گمرک مشاهده شود، قبل از تحویل گرفتن از انبار ضمن تنظیم صورت مجلس گمرکی مراتب را به بیمه گر اعلام نموده و درخواست بازدید از کالا را بنماید.
- ماده ۹- اختیارات بیمهگر در کالای خسارت دیده مورد بیمه: بیمهگر در صورت توافق با بیمهگزار میتواند کالای خسارتدیده و نجات داده شده مورد بیمه را تعمیر، تعویض و یا تصاحب نماید. در صورتی که بیمهگر در مقابل پرداخت خسارت کامل (حسب مورد با یا بدون کسر فرانشیز) قسمت آسیبدیده کالای مورد بیمه را تصاحب کند بیمهگزار موظف است مالکیت قسمت مربوط را به بیمهگر منتقل نماید. همچنین، بیمهگر باید تعمیر و یا تعویض کالای مورد بیمه خسارتدیده را در مدتی که عرفاً کمتر از آن میسر نیست انجام دهد.
- ماده ۱۰- مدارک درخواست خسارت: برای
درخواست خسارت، بیمهگزار یا نمایندگان و یا ذینفعان وی موظفند در اسرع
وقت اسناد و مدارک لازم از جمله موارد زیر را حسب نوع خسارت به بیمهگر
تسلیم نمایند:
- اصل بیمهنامه یا گواهی بیمه.
- اصل سیاهه (فاکتور) کالای مورد بیمه با مشخصات کامل و صورت توزین و بستهبندی .
- اصل بارنامهها و یا قرارداد حمل.
- صورت وضعیت کالای مورد بیمه در موقع تحویلگرفتن و صورت وضعیت میزان توزین کالا در آخرین مقصد مندرج در بیمهنامه.
- مکاتبات متبادله با متصدیان حمل و اشخاص مندرج در ماده ۸.
- در صورت عدم تحویل کالای مورد بیمه علاوه بر اسناد و مدارک فوق، برگ رسمی گواهی عدم تحویل که مؤسسه حمل صادر کرده است هم باید با توجه به مقررات مندرج در بند ۵ از ماده ۸ به بیمهگر تسلیم گردد.
- پروانه گمرکی (برگ سبز) و صورت مجلس کشف اختلاف در صورت صدور.
- گواهی مبدا.
- قبض انبار گمرک.
- گزارش بازدید خسارت که بایستی توسط یکی از اشخاص یا موسسات مجازی که توسط بیمه مرکزی ایران معرفی گردیدهاند تهیه شده باشد.
چنانچه بیمهگر علاوه بر اسناد مذکور به مدارک دیگری نیاز داشته باشد باید بلافاصله از بیمهگزار مطالبه نماید و بیمهگزار موظف است مدارک مورد نیاز را در اختیار او قرار دهد. - ماده ۱۱- مهلت پرداخت خسارت: بیمهگر مکلف است حداکثر طی چهار هفته پس از دریافت اسناد و مدارک لازم که به استناد آنها بتواند حدود تعهد خود را احراز و مقدار خسارت وارده را تعیین کند، خسارت را پرداخت نماید.
- ماده ۱۲- اصل جانشینی: بیمهگر در حدودی که خسارات وارده را قبول یا پرداخت میکند در مقابل اشخاصی که مسؤول وقوع حادثه یا خسارت هستند جانشین بیمهگزار خواهد بود و اگر بیمهگزار اقدامی کند که منافی با این اصل باشد بیمهگر میتواند به نسبت تأثیر بیمهگزار تمام یا قسمتی از خسارت را پرداخت نکند.
- ماده ۱۳- بازدیدکنندگان: بازدید نمایندگان بیمهگر یا مؤسسات مجاز بازدیدکننده از خسارت و ارائه گزارش بازدید از سوی آنها به منزله قبول تعهد از طرف بیمهگر نیست.
- ماده ۱۴- کتبی بودن اظهارات: هرگونه پیشنهاد و اظهار بیمهگزار و بیمهگر باید به صورت کتبی به آخرین نشانی اعلام شده طرف مقابل ارسال گردد.
- ماده ۱۵- مهلت حمل کالای مورد بیمه: بیمهگزار موظف است کالای مورد بیمه را حداکثر تا دو سال بعد از تاریخ صدور بیمهنامه حمل نماید. در غیر این صورت، بیمهنامه فاقد اعتبار است و بیمهگر تعهدی برای جبران خسارات مربوط به کالاهایی که بعد از مهلت مقرر حمل میشود ندارد. حقبیمه مربوط به کالاهای حملنشده با ارایه مستندات لازم توسط بیمهگزار قابل استرداد خواهد بود. بیمهگر و بیمهگزار میتوانند قبل از پایان مهلت حمل، درباره تمدید آن توافق نمایند.
- ماده ۱۶- ارجاع به داوری: طرفین قرارداد باید اختلاف خود را تا حد امکان از طریق مذاکره حل و فصل نمایند. اگر اختلاف از طریق مذاکره حل و فصل نشد میتوانند از طریق داوری یا مراجعه به دادگاه موضوع را حل و فصل کنند. در صورت انتخاب روش داوری، طرفین قرارداد میتوانند یک نفر داور مرضیالطرفین را انتخاب کنند. در صورت عدم توافق برای انتخاب داور مرضیالطرفین، هر یک از طرفین داور انتخابی خود را به صورت کتبی به طرف دیگر معرفی میکند. داوران منتخب، داور سومی را انتخاب و پس از رسیدگی به موضوع اختلاف، با اکثریت آرا رأی داوری را صادر میکنند. در صورتی که داوران منتخب برای انتخاب داور سوم به توافق نرسند هر یک از طرفین قرارداد میتواند تعیین داور سوم را از دادگاه صالح خواستار شود. هر یک از طرفین، حقالزحمه داور انتخابی خود را میپردازد و حقالزحمه داور سوم به تساوی تقسیم میشود.
- ماده ۱۷- مهلت اقامه دعوا: هرگونه ادعای ناشی از این بیمهنامه باید حداکثر ظرف مدت دو سال از تاریخ بطلان، فسخ و یا انقضای مدت بیمهنامه و در صورت وقوع حوادث منجر به خسارت، از تاریخ وقوع آن اقامه شود و پس از دو سال مذکور ادعای ناشی از این بیمهنامه مسموع نخواهد بود. مرور زمان میتواند یک نوبت توسط هر یک از طرفین با اظهارنامه رسمی قطع شود. در صورت قطع شدن مرور زمان، به مدت باقیمانده مرور زمان، یک سال اضافه خواهد شد.
۹۵/۰۹/۱۶